
فیلم روشن محصول سال ۱۳۹۹ به کارگردانی روحالله حجازی
(برنده 2 جایزه و نامزد 1 جایزه دیگر)
نام کارگردان: روحالله حجازی | ژانر: درام، خانوادگی، اجتماعی | تاریخ تولید: سال 1398
مدت زمان پخش: … دقیقه | نوع فیلم: سینمایی | کیفیت: بلوری BluRay
محصول ایران | تهیهکننده: جواد نوروزبیگی و روحالله حجازی
خلاصه داستان:
روشن، مرد میانسال عشق بازیگری، نمیتواند خانه ثبتنامیاش را بگیرد و در آستانه فروپاشی همهچیز، تصمیم میگیرد نقشش را بازی کند
بازیگران:
رضا عطاران، سارا بهرامی، سیامک انصاری، مهدی حسینینیا، مسعود میرطاهری، محمد ولیزادگان، ابراهیم عزیزی، حمیدرضا حیدری، هدیه آزیدهاک، امیر کیوان معصوم، محمد نیکبخت، نازنین سهامی زاده، سرگل لواسانی، علی رحیمی و
درباره فیلم:
فیلم سینمایی روشن (Bright House) فیلمی درام، خانوادگی و اجتماعی به کارگردانی و نویسندگی روحالله حجازی و تهیهکنندگی مشترک جواد نوروزبیگی و روحالله حجازی است که در سال 1398 تولید و در سال 1402 متتشر شد؛ در سینمای ایران که معذوریت و محدودیت خیلی زود سینماگران را به چرخه تکرار و دالانی امن میکشاند و همه را مجبور میکند به بازیافت تجربیاتی که قبلا جواب گرفته، تلاش برای یک تجربه متفاوت، سخت به نتیجه میرسد و همیشه نیز چنین تلاشی موفق از کار درنمیآید؛ در میان آثار حاضر در جشنواره فجر 39، فیلم روشن بهترین نمونه از تلاش برای رسیدن به یک کار متفاوت است؛ متفاوت با آنچه که از روحالله حجازی بهعنوان کارگردان و رضا عطاران بهعنوان بازیگر انتظار دارید؛ فیلم روشن درباره واکنش مردی است که در اثر فشار و تحقیر بیرونی به مرز فروپاشی میرسد و تصمیم میگیرد تا در برابر این وضعیت دست به کاری بزند برای تغییر، اما نه تغییر به سادگی اتفاق میافتد و نه تحقیر تمامی دارد؛ فیلمی که در چارچوبهای معمول قصهگویی مبتنی بر درام قرار نمیگیرد و بیش از هر چیز روی یک شخصیت تمرکز میکند؛ شخصیتی که نه فقط در مقایسه با کارنامه حجازی و عطاران، بلکه در سالهای اخیر سینمای ایران کمتر مشابهش را دیدهایم؛ حجازی کارش را در دهه هشتاد شروع کرد و از همان ابتدا نشان داد که سرش درد میکند برای رفتن به سراغ موضوعات دردسرساز و تابوهای عرفی و اجتماعی که در شرایط معمول سینمای ایران به دلیل فضای بسته و ممیزیهای سختگیرانه، کمتر فرصت پرداخت به آنها پیدا میشود؛ در طول دو دهه مسیر فیلمسازی حجازی با همین رویکرد و سلیقه ادامه پیدا کرد و با زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و اتاق تاریک نشان داد که میتواند تب جامعه را به درستی شناسایی کند و در نقشهای اصلی هم بازیهای قابلقبولی از بازیگرها بگیرد، اما آنچه که به فیلمها آسیب میزد عمیق نشدن در پرداخت به اندازه کافی و گاه بیش از حد رو بودن ایدهها بود؛ برخلاف انتظار، حجازی در روشن به کل مسیر متفاوتی را رفته و به همین دلیل حاصل کار یادآور فیلمهای قبلی نیست؛ بخشی از ایدهی مرکزی فیلم را میتوان واکنشی دانست به وضعیت بحرانی کشور در دو سال اخیر، اما تاثیرپذیری حجازی از شاهکارهای معروف سینما که شهرت خود را مدیون کاراکتر اِستادی هستند نیز آشکار است؛ باید از دو عنصر مهم دیگر در فیلم یاد کرد: رضا عطاران که از پرسونای معمولش در کمدیهای عامهپسند چند سال اخیر کاملا فاصله گرفته و خودش را وقف خلق یک شخصیت تازه کرده و مرتضی نجفی که با فیلم تومان، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را برای اولین تجربهاش در مقام مدیر فیلمبرداری دریافت کرد و در روشن به یک بافت بصری شگفتانگیز و دور از استاندارد رایج سینمای ایران دست یافته است؛ نباید فراموش کرد که فیلم روشن تجربهای متفاوت در مقایسه با الگوی همیشگی فیلمهای اجتماعی سینمای ایران است و همین روایت کاراکترمحور و حتی در لحظاتی انتزاعی احتمالا واکنشهای ضد و نقیضی را به همراه خواهد داشت؛ فیلم روشن پس از حضور در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر موفق شد برنده 2 جایزه از جمله جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد با بازی رضا عطاران و بهترین فیلمبرداری برای مرتضی نجفی شده و نامزد دریافت بهترین جلوههای ویژه میدانی نیز شود