
فیلم ایرانی دوار محصول ۱۴۰۱ به کارگردانی میثم حسنزاده
کارگردان: میثم حسنزاده | ژانر: اجتماعی، خانوادگی، درام | تاریخ انتشار: سال 1402
مدت: 80 دقیقه | نوع فیلم: سینمایی | مخاطب: خانواده | کیفیت: بلوری
فرمت: MP4 | محصول ایران | تهیه کننده: علیرضا علویان
خلاصه داستان:
میلاد موزیسینی است که فراموشی دارد. او برای اینکه بیماری فراموشی برایش مشکلساز نشود تمام برنامه زندگیاش را به وسیله یادآوریهای آلارم گوشیاش تنظیم کرده است. قصه از جایی در خاطر میلاد شکل میگیرد که مهسا نامزدش رفته و او به دنبال کشف ماجراست. در این بین میلاد مدام خود و سرنوشتش را با فردی مرکوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه میکند و
بازیگران:
میلاد خزاعی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی، رضا سنایی، مصطفی امیری و
درباره فیلم:
فیلم سینمایی دوار (Orbital) فیلمی خانوادگی، اجتماعی و درام به کارگردانی میثم حسنزاده و تهیهکنندگی علیرضا علویان است که در سال 1401 ساخته و در سال 1402 منتشر شد؛ فیلمنامه این فیلم نیز توسط میثم حسنزاده به نگارش درآمده است؛ شامگاه 20 اسفند ماه 1401، نخستین اکران فیلم سینمایی دوار با حضور میثم حسنزاده، کارگردان، میلاد خزاعی، مهسا اکبرپور، راحیل کافی و رضا سنایی بازیگران و برخی از عوامل فیلم در پاتوق فیلم مشهد برگزار گردید و پس از آن به نقد و بررسی فیلم پرداخته شد؛ داستان فیلم سینمایی دوار در خصوص میلاد، موزیسینی است که فراموشی دارد؛ او برای اینکه بیماری فراموشی برایش مشکلساز نشود تمام برنامههای زندگیاش را به وسیله یادآوریهای آلارم گوشی خود تنظیم کرده است؛ قصه از جایی در خاطر میلاد شکل میگیرد که مهسا، نامزدش رفته و او به دنبال کشف ماجرا است؛ در این بین میلاد مدام خود و سرنوشتش را با فردی مرکوری خواننده معروف گروه کویین مقایسه میکند؛ محمد مداح حسینی، منتقد سینما پس از اکران فیلم اظهار کرد: «هر کسی که دستاندرکار یک فریم در تولید یک فیلم در سینمای ایران باشد میداند که این کار چقدر سخت و طاقتفرساست و چقدر با اتفاقات غیر قابل پیشبینی مواجه میشود؛ وی با بیان اینکه حرف زدن در مورد فیلمی که ایده اصلی آن عدم قطعیت، ناماندگاری و شکل نگرفتن یا عدم انباشت خاطره و لحظه است کار را سخت میکند، افزود: این فیلم ما را با ناتمام و غیرقابل قضاوت بودن مواجه میکند که همین کار موجب سختی میشود؛ اولین فریم فیلم این جمله بیان میشود: تکرار یک داستان واقعی، که همان ابتدا برای مخاطب آشنازدایی انجام میدهد؛ این تکرار من را با چند مورد مواجه میکند؛ این منتقد سینما بیان کرد: ماروین کارلسون بیان میکند که تئاتر و سینما هنری است که همیشه در حال شبحزایی است، یعنی ما مدام در بین متنها، خاطرات و حافظهای که پیش از ما وجود داشته و در ما شکل گرفته زندگی میکنیم و واقعیت تجربه روزمره ما چیزی نیست جز تفسیر این خاطرات و واقعیتها؛ ما مدام در حال تکرار هستیم و تکرارها نتیجه بازی و تفسیر ما با خاطرات است؛ مداح حسینی ادامه داد: فیلم در لحظه اول ما را با خانهای مواجه میکند که در حال ترک شدن است؛ وقتی پیش میرویم با این موضوع مواجه میشویم که فیلم تلاش میکند از شخصیت اصلی فیلم شخصیتزدایی کند و برای ما نشانه میکارد؛ از نشانههایی استفاده میکند که آن نشانهها را فاقد معنا میکند، مانند زنگ آلارم که شخصیت اصلی نمیداند کارکرد اصلی آن چیست؛ ما با راوی ناموثق مواجه میشویم و این راوی اطلاعاتی را در فیلم میدهد که به مرور معلوم میشود غلط است و به جای اینکه ما را آگاه کند، گمراه میکند؛ وی با اشاره به اینکه در فیلم مفهومی به نام دیگری استفاده شده است، تصریح کرد: در واقع دیگری چیزی در بیرون است که همیشه ما را تحت نظارت دارد؛ ما از طریق این دیگری خودمان را پیدا میکنیم و خودمان را میفهمیم؛ در این فیلم بازی با مفهوم هنر بسیار مهم است؛ ماندگاری موسیقی در زندگی و موسیقی به مثابه بخشی از هنر، شاید یکی از جذابیتهای فیلم است که تعمق ما را در فیلم لذتبخشتر میکند؛ ما به مدد هنر است که میتوانیم باقی بمانیم؛ مرگ خاطره و حافظه به معنای مرگ ما است؛ فقط هنر است که میتواند اتصال ما را به واقعیت و حقیقت ممکن کند و استهاله شخصیت اصلی فیلم در هنرمندی که در پایان زندگی و بعد از آگاهی از بیماری خود به درک متفاوتی میرسد که در موسیقی وی نمایان است»؛ میثم حسنزاده، کارگردان فیلم سینمایی دوار نیز اظهار کرد: «در تحلیل تئاتر و فیلم تحلیلگر زوایایی را میبیند که شاید خود فیلمساز آن لحظه به این موضوع دقت نکرده است؛ ایده ماجرا از اینجا شکل گرفت که من یک مقاله خارجی در خصوص بیماری دمانس مطالعه کردم که در آن بیان شده بود که این بیماری به سنین بین 30 تا 40 سال رسیده است؛ زمانی که با پزشکان صحبت کردم متوجه شدم این موضوع درحال فراگیر شدن است و افراد جوانی هستند که موارد پیش پا افتاده را از یاد میبرند؛ این الکن بودن ذهن برای من ایده شد»؛ حسنزاده با اشاره به اینکه برای من مهم بود از بازیگران چهره استفاده نکنم، تصریح کرد: دو ماه با بازیگران در پلاتو تمرین کردیم و بازخوردهای بسیار خوبی نیز گرفتیم؛ من از متدی برای بازی گرفتن بازیگران استفاده کردم که به طبیعیتر شدن کمک کرد؛ متد من این بود اگر بازیگر کمی نزدیک به خط دیالوگی که نوشتم بازی کند کات میدهم؛ من به شدت از بداهههای خود بازیگران استفاده کردم که کمک کرد فیلم رئالیستی شود»؛ این فیلم دارای ردهبندی سنی است و برای افراد زیر 15 سال توصیه نمیشود؛ فیلم دوار در گروه هنر و تجربه اکران شده است
سایر عوامل:
مدیر فیلمبرداری: داوود رحمانی، تدوین: احسان شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، مجری طرح: بهداد الهامی و میثم حسن زاده، صدابردار: محسن طیبی، ساخت موسیقی: پیام آزادی، جلوههای بصری: حسن پیلهور، اصلاح رنگ: حسام الدین ظریف، مدیران تولید: بهداد الهامی و حامد تهرانی، عکاس: مصطفی امیری و نازیلا ملکی، طراح گریم: مهلیلی ابولحسنی، مشاور رسانهای: آیدا اورنگ و صدف صمیمی طراح پوستر فارسی: منصور نصیری، طراح پوستر انگلیسی: طاها ذاکر